Skoleudviklingssamtaler

Skoleudviklingssamtalen er en årlig samtale mellem Skoleafdelingen, Sektionsleder for Grundskolerne, og Skoleledelsen. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at styrke og kvalificere den fælles viden og forståelse af skolens udfordringer, udviklingsområder og de indsatser, der iværksættes.

Fra skoleåret 2022/23 er kvalitetsrapporten afskaffet og erstattet af årlige skoleudviklingssamtaler.

Skoleudviklingssamtalen tager afsæt i skolens dagsorden, altså det fokusområde som skoleledelsen ønsker, at samtalen skal have fokus på. Herudover er det obligatorisk at komme omkring skolens resultater i de obligatoriske test i dansk og matematik og eventuelt et politisk udvalgt fokusområde. Skoleudviklingssamtalen skal pege fremad mod indsatser, der kan skabe udvikling og mulighed for forbedringer på skolen i de kommende år. Der skal være fokus på konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring og trivsel. I Silkeborg Kommune afsluttes samtalen med et aftalenotat om, hvilke indsatser skolen ønsker at sætte fokus på det eller de kommende år. Se herunder aftalenotatet for Thorning Skoles skoleudviklingssamtale.

Læs mere om afviklingen af skoleudviklingssamtaler i Silkeborg Kommune i styrelsesvedtægtens bilag: https://skolestyrelse.silkeborg.dk/Bilag/1-Overordnet-styring/09-Skoleudviklingssamtaler