FORMÅL:
At give forældrene en så fyldestgørende orientering om deres barns skolegang, som muligt - samt at udveksle synspunkter om barnets skolegang i en ligeværdig dialog mellem lærerene/pædagogerne og forældrene. (Alt andet lige bør barnet deltage i samtalen)
- Der tilbydes mindst én skole-hjem-samtale om året, men i øvrigt holdes møde om det enkelte barn efter behov.
- I 0.klasse. deltager FRO og Troldhøjs pædagoger i én samtale og i 1. - 3. klasse. efter behov.
- Eleverne i 8. klasse får to standpunktskarakter - den første karakter vil eleverne i 8. klasse få udleveret omkring 1. december og den anden karakter vil eleverne få udleveret inden sommerferien.
- 9. klasse får den første standpunktskarakter omkring 1. december og 2. standpunktskarakter får eleverne udleveret inden terminen maj/juni.
- Klasselæreren er koordinator for arbejdet og samarbejdet mellem lærerteamet og pædagogerne omkring klassen.
I skole-hjem-samtalerne skal der:
- Evalueres over, i hvilket omfang eleven har nået de opstillede individuelle mål, socialt og fagligt. Elevplanen er udgangspunkt for samtalen.
- Sættes mål for den kommende periode.
Forberedelsen af samtalerne (den løbende evaluering) sker gennem:
- Klasselærerens elevsamtaler
- Skriftlige samtaleark, hvor elever og forældre kan knytte kommentarer til de enkelte fag og de sociale kompetencer
- Den skriftlige elevplan (den skriftlige elevplan skal være udviklingsrettet)
- Portefølje/logbog eller lignende
- Prøver/tests
- Klassekonferencen
Samtalerne og samarbejdet mellem forældre, elever og skole, fritidsordning skal være udviklingsrettede og anerkendende for at sikre, at eleven udvikler sig bedst muligt.
Revideret den 20. februar 2012